Yaroslav Nazar
google+ twitter pinterest vkontakte

Ярослав Назар знає дуже багато про тих, хто сьогодні робить ребрендинг України. Він спілкується з ними і пише про них для The Ukrainians, він говорить про медіа на Радіо SKOVORODA. А також він працює проектним менеджером у Львівському ІТ Кластері. Цими двома аспектами свого життя, - журналістикою та ІТ – він робить синергію власного щастя кожного дня. Ярослав вміє натхненно розказувати про унікальних людей, в чому UTrend вже встиг переконатися! Але ми також можемо стверджувати, що Ярослав сам є людиною-натхненням. Він розказав нам про українські стартапи та власні цінності.

Ярославе, як тебе занесло в ІТ Кластер?

Ой, це довга історія. Я почав працювати у єдиному бізне-інкубаторі, який є у Львові, - Startup Depot, коли захищав свій диплом магістра. Думав собі так: захищу диплом, влітку попрацюю, отримаю новий досвід і повернусь у журналістику, але не так все склалось. Ми відбули кілька величезних конференцій, зокрема Lviv IT Arena, де я займався організацією startup competition, виставкою технологій і спікерами на «Бізнес» потоці конференції. Мені це більш-менш непогано вдалось і я отримав запрошення на ще одну роботу.

Тоді я і здійснив свій вибір, вийшов із зони комфорту, вирішив залишитись у ІТ і розвиватись у цьому керунку.

Які саме аспекти твоєї роботи тобі зараз подобаються найбільше?

У журналістиці – це радіо, а у ІТ мені подобається те, що я працюю менеджером з продажів та займаюся фандрейзингом. Моя робота – це продавати певні речі, сервіси, конференції. Фішка не у тому, щоб щось комусь впарювати, фішка у тому, щоб вміти побачити, знайти і запропонувати цінність для клієнта.

Наприклад, знати як, коли і чим харчується домашній улюбленець клієнта. І це не жарти, це дуже важливо. Так само і журналістика – це близький контакт. І це навіть трохи зле, тому що ти маєш дуже багато знайомств, які пропускаєш через себе. І воно дуже відбивається на тобі. Тому ти завжди маєш тримати такий собі «шлагбаум» і нікого не впускати дуже в себе, бо починаєш сам це переживати і вже не можеш бути, не люблю цього слова, «об’єктивним», і людина стає більше твоїм другом, аніж героєм твого матеріалу, інтерв’ю чи клієнтом.

Ти пишеш ці історії. Ти робиш ці історії, а ці історії роблять тебе. Які риси ти перейняв від людей, що справили на тебе найбільше враження?

Є такий хлопець, Павло Кузнєцов. Він із тих персонажів, які будуть у презентації. Йому нещодавно виповнився 21 рік і у нього була дуже складна життєва історія. Він в 16 років втратив батька, єдиного годувальника сім’ї, через що був змушений заробляти на життя самостійно. І вже через два роки він зробив свій стартап з колегою і вони підняли 500 тисяч доларів інвестицій. 18 років… Людина, яка не отримала вищої освіти, а має середню закінчену у вечірній школі. І він зараз один із топових маркетологів Growth Marketing в Україні. Ми з ним познайомилися по роботі, запрошували його провести лекцію для ІТ-шників Львова. І ми здружилися класно, і разом робили матеріал на The Ukrainians. Це історія, яка дуже сильно пройшла через мене. Всі ці складні моменти, які він переживав, усі ці складні емоції, які були у тексті – вони не можуть порівнятися із тими, які виникали під час розмови, як воно пропускалось через мене. Усі його риси never give up, йти завжди до кінця, пробивати всі стіни – це, напевне, залишилось у мені. Я дуже поважаю цього хлопця, насправді. Як він сказав: «Коли ти на дні, ти завжди бачиш, куди іти».

Yaroslav Nazar with friends



Ти знаєш ІТ Кластер зсередини. Як гадаєш, можливо, Україна з часом стане країною програмістів. Наскільки ця теза є правдивою та актуальною? Яка перспектива?

Ну, зараз ІТ є трендом. Сподіваюсь, що це переросте в постійну річ. Україна має гарний потенціал, тому що наші вищі навчальні заклади дуже якісно готують студентів, вони вміють класно програмувати.

Але тут ми вже розділяємо: вміти класно програмувати для себе чи для когось. З такими явищами як outsource, ми маємо своєрідний відтік мізків, які хоч і залишаються в Україні, заробляють великі гроші, але для України не роблять майже нічого. Типу, окей, платять 5% податків, але цього не досить. Україна – дуже аутосорс-орієнтована країна, яка потихеньку переходить в продуктову, тобто ту, яка робить щось своє і продає це комусь.

Згадаємо львівський стартап LaMetric, такий маленький прямокутничок, який показує вам час, пошту і т.д.- хлопці активно продаються на Amazon. Це їхній продукт, це їхня інтелектуальна власність. Outsorce-компанії не мають інтелектуальної власності, вони нічого не роблять, окрім свого сайту, який вони мають – і все. І офіс, який вони можуть орендувати або побудувати.

Україна зараз намагається активно переходити на ринок продуктових компаній і стартапів, тому що все це дає дуже великий приплив інвестицій, оскільки стартапи потребують грошей, які відбиваються з часом.

Які зі стартапів, що ти спостерігав останнім часом, є для тебе найбільш класними?

PetCube Ярослава Ажнюка – вони мають просто надзвичайу цінність. Вони відчули, що ринок товарів для тварин має дуже великий потенціал і гроші. Тобі ж шкода, що твоя тваринка залишається сама вдома, коли ти на роботі. Вони зробили просту і відносно недорогу річ, яка дозволяє тобі, сидячи на роботі, взяти телефон, увімкнути аплікацію, і, наприклад, ти вже бачиш свою тваринку через камеру. Це круто і, знову ж таки, це український стартап. Він красивий та естетичний.

Також є компанія продуктова ZEO Alliance, в якій є підрозділ RnD64. Цей підрозділ зробив девайс, розміром з яйце, для кухні. Це персональний помічник для куховарок та куховарів. Він тобі шукає рецепти, вмикає музику, каже, скільки у тебе щось гріється, яка температура має бути, дивиться, що ти робиш тощо.

І це знову ж таки роблять українці, і це знову ж таки класно заходить на ринок. Наприклад, Readdle. Вони в минулому році випустили свій продукт Spark – органайзер для твоєї пошти. Ця штука стала The Best App y AppStore в 2016 році.

Подкасти, радіо – слова, які для багатьох студентів, є дещо дивними та незвичними. І одразу у них виникають певні асоціації із радіо у бабці на кухні. У чому феномен радіо SKOVORODA? Чому зараз вони стали своєрідним мірилом інтелектуального кластеру?

Радіо – це дуже складна тема. Його ще слухали наші бабці, наші батьки і вони залишаються активною аудиторією радіостанцій, бо вони слухали його, коли були малі. І слухають зараз, тому що це переросло у звичку.

Чим відрізняється FM-радіостанція від онлайн-радіостанції? FM-ки дуже залежні від того відчуття, що їхня аудиторія – це наші батьки, і вони роблять для цієї аудиторії те, що вона постійно просить. Вони не йдуть на експерименти і цікаві формати, вони залишаються «доїти» ту аудиторію, яка є. І тому часто на таких радіостанціях можна почути щось типу реклами СТО, килимів, паркету тощо – того, що в принципі купують наші батьки.

Коли ми зайдемо на радіо Skovoroda – воно прикольне, воно у молодіжному дусі. Наприклад, вечірка у !FEST Republic, Lviv Acoustic Fest, якісь прикольні чуваки, які роблять якісь архітектурні штуки і ще дуже багато прикладів. І все доноситься тим сленгом, яким ми мислимо і який сприймаємо. Я відчуваю, що це радіо для мене. Я його слухаю, і відчуваю, що мені 22 і я можу взяти звідти щось корисне – наприклад, партнерів. Vapiano, Світ кави тощо. Вони зробили те, чого не хочуть робити інші радіостанції. Вони відкрили той світ, який нам подобається. Вони говорять про ті речі, які нам подобаються. Тому ми їх слухаємо і вибираємо.

Друга важлива річ, яка сталася у світі онлайну і інтернету – 3G. У країні запустили 3G, і я можу слухати свою улюблену музику онлайн з телефона, де б я не був. І мені не треба слухати про паркет, я обираю канал з чисто музикою, або прямі ефіри – сиджу і слухаю, мені кайфово.

Yaroslav Nazar with friend



Що тебе зближує із людьми, з якими ти співпрацюєш? Які цінності цьому сприяють?

Якщо ми говоримо про спілкування з людьми, то я поважаю у людях щирість. Вона може бути прямою, грубою, але це кайф, тому що людина щира. Ти знаєш, що вона тобі скаже, що відчуває прямо зараз і це прекрасно. Я дуже люблю супер-прямих людей. Ти завжди у них впевнений і завжди можеш їм довіряти.

Другий пункт, який я ціную у людях – це пунктуальність. Я намагаюсь бути таким, але це дуже важко. Але у інших людях я дуже це поважаю. Третій момент – це довіра, четвертий – відповідальність. Дуже важлива і, як каже мій шеф зараз: «Якщо ти не навчився бути відповідальним, коли був малий, то ти вже втрачена людина». Тому що на тебе не можна покластись.

У будь-якій ситуації тобі доводиться приймати рішення і брати за ці рішення відповідальність. А люди, які весь час коливаються, у результаті нічого не досягають.

Ти говорив про свою історію: журналіст і раптом в ІТ кластер. Як переконати себе, що ризикнути варто? І чи можливо це знати?

Найкраща імпровізація – це добре підготовлена імпровізація. Нічого не буває без підготовки. Будь-яке рішення має прийматися виважено. Ти повинен хоча б приблизно знати, що на тебе може чекати в довгостроковій перспективі.

Основна рекомендація, коли ви приймаєте рішення – готуйтесь до них. Бувають такі речі, які падають на голову і ти не знаєш, як на них реагувати. Співставляй. Завжди співставляй «плюси» та «мінуси». Розписуй усі можливі сценарії розвитку подій, альтернативи. Це допомагає.

Чи є у тебе думка, що Україна для тебе – виключно етап підготовчий? Чи не плануєш ти виїжджати закордон?

Нещодавно мій знайомий Артур Оруджалієв виставив на Facebook фото із американським паспортом. І йому в коментах купа людей написали вітання з тим, що він звідси звалює. Це триндець якийсь! Вони не розділяють моїх цінностей, я не впевнений у їх цінностях і чи є вони взагалі.

І можна говорити щось у дусі патріотизму. Але треба не говорити, а робити. Мені подобається працювати тут, у цій країні є величезний потенціал. Коли я буду нити, що нічого не робиться/змінюється, то логічно, що нічого не відбудеться, коли ти нічого не робиш.

От українські стартапи, які роблять наші хлопці, – вони роблять і просувають Україну. Вони показують, що їхні ідеї Made in Ukraine. Своєю діяльністю вони роблять брендинг України у світі. Цими людьми може бути кожен із нас. Діяти локально, а мислити глобально – у цьому і є вся фішка.

Але чим більше кроків ти робиш, тим вище ти опиняєшся, а не те, що ти думаєш – «От, зараз стрибну на 10 кроків вперед!». Там ти лише думаєш, а тут ти вже йдеш. Це важливо. Життя – це рух, рух вперед. І так і має бути. Можливо, колись мені доведеться переїхати закордон, але я завжди казатиму про те, що я – українець, я починав в Україні, і я буду намагатися продовжувати щось робити.

Це може звучати як пусті красиві слова, але коли ти вже щось робиш, розумієш, що ці слова мають сенс. Зараз я займаюся конференцією Lviv IT Arena, і ми намагаємося зробити її найбільшою конференцією у Східній Європі не тільки за кількістю, але і за якістю, спікерами і аудиторією, яка там буде. Ми хочемо дати зрозуміти, що Україна – це IT-hub Східної Європи.

Всі ці приклади – Тарас Прокопишин із The Ukrainians, який буде вести цей фантастичний проект до кінця, радіо SKOVORODA і Андрій Чемес з Артемом Галицьким, яким набридли дурні FM-ки, - вони збирають всі ті речі, які цікаві кожному з нас. Тому найбільша цінність людей, за якими я слідкую і яких поважаю, яким довіряю – це люди, які реально беруть і щось роблять. І я намагаюся на них орієнтуватися, щоб чинити так само. Мрію, що колись відкрию власне медіа, яке не буде залежним, як це відбувається в нашій країіні, а буде медіа-бізнесом. Вірю, що мені це вдасться.



Хочеш дізнатися більше? Зареєструйся, приходь і почуй спікера
4 лютого 2017 року в актовій залі Університету Франка!

google+ twitter pinterest vkontakte

Партнери University Talks @Lviv

lviv First step lnu utrend hpilosophy УКУ Velykoho Bazhayte
BERTA Nash Format Zdorova Voda Radio Skovoroda
Українська академія лідерства Maslo TOM Добрий вечір StudRada Kitchen Lviv Добрий хліб FRI
ТРК-Львів Ipress ua Studway UAK AIESEC
lnu ЛНУ utrend hpilosophy УКУ
lnu Наш Формат Здорова вода
Добрий вечір Кітчен Львів Студентська рада УКУ Масло ТОМ Добрий хліб
Перший карєрний крок Великого Бажайте ФРІ Академія лідерства
Радіо Сковорода aiesec ТРК Львів
ipress.ua studway УАК
lnu ЛНУ utrend hpilosophy УКУ
lnu Наш Формат Здорова вода
Добрий вечір Кітчен Львів Студентська рада УКУ Масло ТОМ Добрий хліб
Перший карєрний крок Великого Бажайте ФРІ Академія лідерства
Радіо Сковорода aiesec ТРК Львів
ipress.ua studway УАК

© NGO UTrend. All rights reserved